اثارمحبت
عشق به کمال یکی از فطریات بشر است که در او به ودیعه نهاده شده و این عشق به کمال را فطرت توحیدی، به سوی کمال مطلق سوق میدهد که درسایهی آن به آرامش حقیقی که آرامش قلب و روان است، دست مییابد .
انسان، به لحاظ این که موجودی مختار است، اگر عقل را حاکم بر نظام اندیشه و عمل خود قرار دهد و ارتباطش را با منشأ همهی خوبیها که همان کمال مطلق و ذات احدیت است استحکام بخشد،محبوب حق گشته و مظهر اسما و صفات او میشود و اگر زمام فکر و عمل را به دست هواهای نفسانی خویش بسپارد، باطل محبوب او میگردد و در نتیجه به اسفل السافلین هبوط میکند.
پرسشهایی نیز در این زمینه مطرح است که در بحث قبلی عنوان شد. برای ورود به پاسخها ابتدا معنای محبت که عبارت از میل و رغبت به شیء است، بیان گردید. به عبارتی گرایش فطری در روح آدمی است که در روابط انسانها با یکدیگر و رابطهی آنها با خداوند نقش مهمی را ایفا میکن